Väsyneiden jalkojen hoito

Laskimosairaudet

Laskimosairaudet ovat yleisiä sekä miehillä että naisilla. Ikääntyminen, tulehduksista johtuva laskimon seinämän ja -läppien kimmoisuuden heikkeneminen, synnynnäinen verisuoniston heikkous ja hormonaaliset tekijät voivat olla syynä verisuoniongelmien kehittymiseen. Vaivat alkavat usein suonikohjuina eli jalkojen pinnallisten laskimoiden laajentumina. Suonikohjut eivät ole pelkästään kosmeettinen ongelma, vaan ne voivat vuosien kuluessa johtaa vakaviin seurannaissairauksiin. Suonikohjuongelmista tulisikin keskustella lääkärin kanssa, jos vaivat pitkittyvät.

Elintapamme vaikuttavat merkittävästi laskimosairauksien kehittymiseen. Pitkäaikainen seisoma- ja/tai istumatyö, väärät ravintotottumukset ja ylipaino edistävät verisuonten rakenteellisista muutoksista johtuvia vaivoja.

Voit itse vaikuttaa laskimosairauksien ehkäisemiseen ja niiden oireiden lievittämiseen liikkumalla päivittäin.

Miten veri palaa jalasta sydämeen terveissä laskimoissa

Laskimoiden tarkoitus on kuljettaa veri takaisin sydämeen. Veren paluuvirtauksen tärkeimmät tekijät ovat tehokas pohjelihaspumppu ja toimivat laskimoläpät.

Laskimoläpät

Jokaisessa laskimossa on läppiä. Kun laskimo puristuu, läpät aukeavat ja veri virtaa kohti sydäntä. Puristuksen lakattua läpät sulkeutuvat ja näin ne estävät veren virtauksen väärään suuntaan.

Alaraajan lihaspumppu

Tehokas alaraajan lihaspumppu saa aikaan veren virtauksen laskimoista sydämeen. Kun me liikumme, laskimoita ympäröivät lihakset supistuvat ja veri kulkee kohti sydäntä. Kun lihakset rentoutuvat veren virtaus pysähtyy, kunnes lihas supistuu seuraavan kerran. Näin veri virtaa sydäntä kohti askel askeleelta.

Tähän toimintaan tarvitaan varpaiden, jalkapohjan, nilkan, säären, polven ja lantion lihaksia. Tämän oppaan harjoitteet parantavat laskimoiden veren virtausta.

Vähennä jalkojen rasitusta istuessa tai seisoessa

Kun seisot tai istut pidempiä aikoja, vaihda jalkojen asentoa ja liikuta niitä aina kun voit. Pitkiä aikoja seisoessa tulisi vuorotellen varvistella vasenta ja oikeaa jalkaa.

Istuessa voi tehdä seuraavan harjoituksen: venytä jalat suoriksi kannat lattiaa vasten ja koukista ja ojenna nilkkoja. Säärilihasten jännittäminen vilkastuttaa veren virtausta laskimoissa.

Kävely – aktivoi lihaspumppua

Jatkuva jalkojen liike kehittää lihaksistoa ja aktivoi lihaspumppua. Reippaaseen kävelyyn tarvitaan hyvät jalkineet. Verenkierto- ja hengityselimet toimivat tehokkaammin ja elimistö saa enemmän happea.

Syvä sisään- ja uloshengitys aktivoi pallean lihaksistoa ja laskimoveren virtaus sydämeen paranee. Sisään hengittäessä pallea painuu vatsaa kohti, jolloin veren virtaus sydäntä kohti vähenee. Uloshengittäessä pallea siirtyy kohti rintakehää, jolloin jalkojen veri pääsee virtaamaan vatsan alueen laskimoihin ja siitä edelleen sydämeen.

Voimisteluohjeita

Liikunta parantaa veren virtausta jaloista sydämeen

Edistä verenkiertoa päivittäisellä liikunnalla. Samalla vahvistat jalkojen lihaksia ja laskimoiden toiminta tehostuu.

Koukista oikea jalka selin makuulla rintaa kohti. Tartu oikealla kädellä jalkaterään ja suorista jalka venytykseen ylös. Purista kevyesti kädellä liu´uttaen nilkkaa, säärtä ja reittä. Toista liike molemmilla jaloilla 5 kertaa.

Asetu selinmakuulle, kädet pään alla koukussa. Nosta toinen jalka polvesta koukistaen kohti rintaa ja suorista sevenyttäen ylös. Laske jalka hitaasti edelleen suorana venyttäen rauhallisesti lattialle. Toista liike molemmilla jaloilla 5 kertaa.

Laita kädet selinmakuulla vartalon viereen. Nosta jalat ylös ja polje ilmaa aivan kuin pyöräilisit.

Polvien pitää koukistuksessa tulla mahdollisimman lähelle ylävartaloa ja jalkojen ojentua suoristuksessa mahdollisimman pitkiksi. Jatka polkemista ainakin 20 sekuntia. Ole selinmakuulla, kädet koukussa pään alla. Suorista jalkaterät vuorotellen siten että varpaat liikkuvat ylös ja alas. Liike tehdään molemmilla jaloilla samanaikaisesti ainakin 20 kertaa.

Nosta molemmat jalat selinmakuulla suoriksi ylös ja pyörittele jalkateriä myötä- ja vastapäivään.

Tämän liikkeen voi tehdä myös istuen. Toista liike useita kertoja.

Vesi virkistää jalkoja

KYLMÄ SUIHKU
Aloita suihkuttamalla vettä jalkaterän päälle ja jatka hitaasti säären ulkopuolelle ja siitä edelleen ylös kohti nivustaivetta. Suihkuta jalkoja mahdollisimman kylmällä vedellä.

VAIHTOLÄMPÖISET VESIHOIDOT
Suihkuta molempien jalkojen pohkeita, sääriä ja jalkateriä vuorotellen lämpimällä ja kylmällä vedellä. Käytä lämmintä ja kylmää vettä kumpaakin noin 5 sekuntia kerrallaan. Vaihda lämpimästä kylmään ja takaisin korkeintaan kolme kertaa.

UIMINEN
Uiminen viileässä vedessä parantaa verenkiertoa.

Ylipaino pahentaa myös laskimosairauksia

Jalat kantavat vartalon painon. Ne rasittuvat vähemmän, jos paino on normaali. Painoindeksi kertoo painon suhteen pituuteen verrattuna ja sen oletko normaalipainoinen. Miesten normaali painoindeksi on 20-25 ja naisten 19-24.

Oikea ruokavalio auttaa pysymään kunnossa

Kevyt ja vaihteleva ruoka on keskeinen osa terveellistä ruokavaliota. Ruoassa tulee olla riittävästi vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja. Vähäkaloriset ja kuiturikkaat ruoat, tuoreet hedelmät, vihannekset ja salaatit ovat terveellisiä. Käytä alkoholia vain kohtuullisesti ja lopeta tupakointi.

Markkinoija:
STADA Nordic, Suomi  |  PL 1310, 00101 Helsinki

Puh. +358 (0)207 416 888
stada@stada.fi  |  www.stada.fi


Markkinoija:
STADA Nordic, Suomi  |  PL 1310, 00101 Helsinki'
Puh. +358 (0)207 416 888
stada@stada.fi  |  www.stada.fi