Väsyneet jalat

Väsymys ja painontunne jaloissa voi johtua monesta syystä:

  • Rasitus. Jos jalkoja rasittaa pitkään yhtäjaksoisesti, jalat väsyvät ja tuntuvat painaville. Seisomatyö ja jatkuva jalkojen päällä oleminen rasittavat jalkoja erityisen paljon. Jalkojen nostaminen ylös helpottaa vaivaa hetkellisesti. Jos mahdollista, lepuuta jalkoja ja nosta ne hetkeksi ylös. Hyvät kengät lepotaukojen lisäksi helpottavat myös ongelmaa.
  • Ylipaino. Ylipainoisilla jalat rasittuvat helpommin, koska niihin kohdistuu enemmän painetta. Ylipaino pahentaa myös verisuonten rakenteellisista muutoksista johtuvia vaivoja. Painon pudotus ja säännöllinen liikunta helpottavat ongelmaa.
  • Heikko verenkierto alaraajoissa. Heikko verenkierto ja laskimoläppien heikentynyt toiminta saavat jalat tuntumaan kipeiltä ja väsyneiltä. Lue lisää Pinnalliset laskimotukkotulehdukset
  • Kuumuus. Oireet pahenevat kuumalla säällä, koska laskimot laajenevat ja veri pakkaa jalkoihin: jalat turpoavat ja jaloissa tuntuu painontunnetta. Jalkojen viilentäminen helpottaa vaivaa.

Jos jalat tuntuvat väsyneiltä, kannattaa ne nostaa kohoasentoon mahdollisimman usein.

Verenkiertoa elvyttävät myös hieronta, kuivaharjaus, kylmähoidot, vaihtolämpöhoito ja voimistelu.

Jalkojen väsymyksen ja turvotuksen ehkäisyyn ja hoitoon on saatavilla myös lääkkeellistä apua. Hirudoid forte edistää paikallista verenkiertoa ja vähentää turvotusta. Kysy lisää apteekistasi.

Liikunta ja tukisukat tehostavat laskimoiden toimintaa jaloissa ja helpottavat oireita. Ota tavaksesi säännöllinen jalkajumppa; liike tehostaa laskimoläppien toimintaa.

Jalkajumpan viisi vinkkiä:

  1. Kohota jalkojasi. Makaa selälläsi ja aseta koroke, vaikkapa iso tyyny, jalkojesi alle.
  2. Unohda hissi.  Kävele hissin ohi ja käytä portaita. Jaksaisitko käydä vielä yhtä kerrosta ylempänä? Jos et saa portaista riittävästi vastusta, nouse käsipainojen kanssa jollekin korokkeelle tai vaikkapa tuolille.
  3. Kipristä varpaita. Kesällä kipristely onnistuu luonnostaan avojaloin kävellessä, mutta voit kipristää varpaitasi myös sisällä, vaikkapa televisiota katsellessasi. Kipristä varpaita niin, että jalkaholvi nousee lattiasta.
  4. Ryhdy jättiläiseksi. Nouse varpaillesi, korota korkealle ja laskeudu takaisin maan pinnalle. Toista liikettä.
  5. Ole kumipallo. Kumipalloksi ei tarvitse muuttua ulkoisesti, mutta muuten kumipalloa voi matkia. Pomppiminen ja siihen yhdistetty jalkojen ravistele rentouttavat jalkoja muun liikkumisen jälkeen.

Lisää voimistevinkkejä löydät väsyneiden jalkojen oppaasta.

Markkinoija:
STADA Nordic, Suomi  |  PL 1310, 00101 Helsinki

Puh. +358 (0)207 416 888
stada@stada.fi  |  www.stada.fi


Markkinoija:
STADA Nordic, Suomi  |  PL 1310, 00101 Helsinki'
Puh. +358 (0)207 416 888
stada@stada.fi  |  www.stada.fi